Meer winst, minder kosten, blog, Geen-Gezeur, jouw persoonlijke boekhouder

Bespaartips voor meer winst!

Het klinkt zo simpel….. en: het ís simpel!

Elke ondernemer wil zijn kosten reduceren. Helaas zien we vaak dat er op verschillende dingen bespaard kan worden binnen een bedrijf, maar dat dit door tijdgebrek of door vaste inkoopprocessen of leveranciers niet gebeurt. De uren die je steekt in het onderzoeken van de mogelijkheden, verdien je dik terug door de besparingen. Daarom willen wij elke ondernemer tippen  dat je in een paar uurtjes op jaarbasis het bedrijf op diverse posten kunt laten besparen. Hieronder vind je een aantal handvatten en tips die je kunt toepassen.

Zin om minder geld kwijt te zijn op jaarbasis? Lees snel verder!

Huidige situatie
Het begin is makkelijk en tevens een zeer belangrijke stap: het bekijken van jouw (maandelijkse) kosten. Als je geld wilt besparen, moet je wel weten wat jouw kosten zijn.
Maak hierbij onderscheid tussen noodzakelijke kosten, productieve kosten (die een meerwaarde hebben voor de klant) en overtollige kosten. In de laatste categorie zitten alle luxe uitgaven die niet noodzakelijk zijn. Ga vervolgens bekijken op welke posten je kunt en wilt besparen.
Vaak is een ‘second opinion’ erg wijs, want iemand van buiten je bedrijf kijkt namelijk objectiever naar jouw cijfers.  Denk hierbij aan je boekhouder, ‘klankbord’ of partner.

Waar vaak op bespaard kan worden
Er zijn een aantal kostenposten waar vaak behoorlijk op bezuinigd kan worden. Hierbij de top-7:

  • Verzekeringen
  • Reclame & marketing
  • Telefoonkosten
  • Energiekosten
  • Transport- & verzendkosten
  • Kantoorbenodigdheden
  • Afvalbeheer

Als ondernemers eenmaal dit soort zaken goed geregeld hebben, wordt er meestal niet meer naar gekeken.
Ben je op zoek naar meubilair of andere kantoorbenodigdheden? Denk dan eens aan tweedehandswinkels of faillissementsveilingen. Vaak zeer goede spullen voor de helft of minder. Wat betreft printkosten: je kunt kiezen voor gerecyclede printercartridges of toners. Genoeg mogelijkheden!

To do:

  1. Maak je (maandelijkse) kosten inzichtelijk en categoriseer ze of pak een uitdraai uit je boekhoudprogramma.
  2. Vraag je verzekeringspolis(sen) op en kijk waar je voor verzekerd bent. Polissen worden vaak jaarlijks aangepast en misschien ben je niet helemaal bewust van wat er niet meer binnen je polis valt.
  3. Bekijk ook de telefoonabonnement(en) en andere contracten van bijvoorbeeld de energieleverancier.
  4. Vraag voor de top-7-kostenposten offertes aan bij minimaal 3 aanbieders of leveranciers.
  5. Bekijk wat je wel en niet nodig hebt en maak een vergelijking om te zien waar de zaken, die je wel nodig h, voordeligst zijn.
  6. Bespaar op onnodige en luxe uitgaven.
  7. Let op dat je niet in het wilde weg snijdt in kosten.
  8. Volg deze stappen één keer per jaar, omdat er veel kan veranderen in een jaar. Op deze manier creëer je meer overzicht en daarmee rust.
  9. Laat de bedrijfssituatie door een extern persoon bekijken en deel waar je staat en waar je naartoe wilt op financieel gebied.
  10. Kom je er niet uit en wil je hulp of advies? Je weet dat onze deur altijd open staat. Dan kunnen we onder het genot van een bakje koffie of thee kijken waarmee we je verder kunnen helpen.